
Jučer je u gradskoj vijećnici Grada Malog Lošinja potpisan Ugovor o izgradnji pretovarne stanice i funkcionalne cjeline 1 ulazno izlazne zone u sklopu odlagališta Kalvarija između investitora Komunalnih usluga Cres Lošinj d.o.o. i izvođača radova Radnik d.d. Naime, po dovršetku otvorenog postupka javne nabave Radnik d.d. izabran je kao najpovoljniji ponuditelj koji se obvezao po principu ključ u ruke izvesti radove vrijedne gotovo 9,5 milijuna kuna bez PDV-a od čega 5 milijuna kuna osigurava Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a 2,5 milijuna kuna Grad Mali Lošinj. Rok izvedbe radova je 150 kalendarskih dana što je period od uvođenja u posao do dana ishođenja uporabne dozvole.
Unutar lokacije odlagališta Kalvarija predviđen je prostor za izgradnju pretovarne stanice. Pretovarne stanice su građevine za prihvat, privremeno skladištenje, pripremu i pretovar otpada namijenjenog transportu prema županijskom centru za gospodarenje otpadom. Pretovarna stanica je postrojenje u kojem se komunalni otpad, sakupljen u sakupljačkoj mreži, istovaruje iz vozila za sakupljanje otpada, pregledava uz eventualno izdvajanje ostalog otpada, kratko zadržava, utovaruje u veća vozila, sabija i transportira na daljnju obradu.
Glavni razlog za korištenje pretovarnih stanica je smanjenje troškova prijevoza otpada do županijskog centra za gospodarenje otpadom jer se prevoze kamionima većeg kapaciteta, odnosno prometuju rjeđe što utječe na smanjenje potrošnje goriva i troškove održavanja vozila za skupljanje otpada, ukupni promet, emisije zraka i trošenja cesta.
Odabir rješenja za pretovarnu stanicu ovisi od slučaja do slučaja i parametrima kao što su karakteristike otpada, ograničenja prometne infrastrukture i uvjeti na mjestu iskrcaja. Za odlagalište Kalvarija odabran je pretovar otpada u stacionarne hidraulične preše na koju se spaja mobilni rolokontejner kapaciteta 32 m3, budući da će ova pretovarna stanica biti dio sustava gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije. Inače, po prvotnom planu i Planu gospodarenja otpadom PGŽ, pretovarna stanica na Lošinju nije bila planirana, već se to, uz velike napore Malog Lošinja, kroz ugovor između Fonda i Županije naknadno uvrstilo.
Sustav gospodarenja otpadom na razini Županije predviđa centralnu zonu za gospodarenje otpadom i mrežu reciklažnih dvorišta i transfer stanica, od kojih se izgradnja jedne transfer stanice planirala i na području Malog Lošinja. S obzirom na nosivost pokretnog mosta između Lošinja i Cresa, koja iznosi 20 t, izabrana je tehnologija stacionarnih preša. Takva tehnologija omogućuje transport samog rolokontejnera bez preše i tako olakšava transport. U suprotnom slučaju, tehnologijom poluprikolica, kamion sa sobom transportira i samu prešu koja ga čini težim i na taj način prelazi nosivost samog mosta.
Pretovarna stanica osmišljena je kao građevina u dvije razine koja omogućuje gravitacijski pretovar otpada iz kamiona na gornjoj razini u stacioniranu hidrauličnu prešu na donjoj razini.
„Ovo je velik korak naprijed u odgovornom gospodarenju otpadom. Naime, realizacijom pretovarne stanice prestaje mogućnost i potreba deponiranja otpada na Lošinju. Po dovršetku izgradnje, bit ćemo korak bliže sanaciji postojećeg deponija, a paralelno s ovim radovima, kandidirali smo projektni prijedlog izgradnje reciklažnog dvorišta “Kalvarija” iz Kohezijskog fonda, operativnog programa “Konkurentnost i kohezija” – prioritetna OS 6 – Zaštita i održivost resursa. Nedavno smo na Gradskom vijeću usvojili i Odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada kojom se uspostavlja kvalitetniji, postojaniji i ekonomski učinkovitiji sustav sakupljanja komunalnog otpada. Također, na čitavom području grada ugrađuju se polupodzemni kontejneri za selektiranje svih vrsta otpada. Zaštita prirode i okoliša važan su segment života na otoku i drago mi je da se naš Grad razvija u tom smjeru. “ izjavila je gradonačelnica Malog Lošinja Ana Kučić prilikom potpisivanja Ugovora.
Inače, idejnim projektom odlagalište Kalvarija podijeljeno je u 6 faza izgradnje: Ulazno-izlazna zona, Pretovarna stanica, Obrada i sortiranje otpada, Kompostana, Reciklažno dvorište te Sanacija i zatvaranje postojeće odlagališne plohe.
Ovim Ugovorom su obuhvaćeni i radovi na ulazno izlaznoj zoni, a obuhvaćaju izvedbu sljedećih građevina i radova: ulaz i ograda, vagarska kućica, mosna vaga, upravna zgrada, plato za pranje kotača, parkiralište za komunalna vozila, parkiralište za osobna vozila, prateća infrastruktura i nadstrešnica. Na ulazu u odlagalište predviđena su klizna vrata kao ulaz za kamione i ostala vozila. Neposredno uz klizna vrata nalazit će se vrata za pješački ulaz širine 1,00 m. Ograda uz ulaz planira se kao panelna ograda visine 2,00 m.